Syyskokous 13. marraskuuta

Joutsenon Kotiseutuyhdistyksen syyskokous pidetään 13.11.2019 kello 18 Joutseno-talolla (Kesolantie 1). Kokouksessa päätetään muun muassa vuoden 2020 toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta sekä valitaan puheenjohtaja ja johtokunnan jäsenet. Ennen kokousasioiden käsittelyä kuullaan Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutin tutkimusjohtajan Kimmo Saarisen alustus Joutsenon luonnosta.
Tervetuloa kuulemaan ja päättämään. Kahvitarjoilu.

Salotupa avoinna myös ensi kesänä

Virkin salotuvan ovet pidetään yleisölle avoinna myös kesällä 2020. Salotupaan voi käydä tutustumassa heinäkuussa lauantaisin ja sunnuntaisin kello 12-15 välisenä aikana.
Kotiseutuyhdistys hakee Museovirastolta avustusta huonoon kuntoon päässeen salotuvan katon korjaukseen. Korjaus on määrä tehdä ensi kesänä.

Martikan kirkkovene jää Pitäjäntuvalle

Joutsenon Kotiseutuyhdistys on luopunut hankkeesta siirtää Matti Martikan valmistama kirkkovene Pitäjäntuvan pihapiiristä Joutsenon Opistolle. Ratkaisua perustellaan siirrosta aiheutuvilla kustannuksilla sekä epävarmuudella veneen kunnosta. Vene on seisonut nykyisellä paikallaan pitkään, joskin katoksen suojissa, joten varmuudella ei voida taata, että se kestäisi noston ja kuljetuksen. Lisäkustannuksia aiheutuisi veneen perustan rakentamisesta ja suojaamisesta opiston pihapiirissä, sillä nykyinen katos jää paikalleen kiinteistön omistajalle.
Kirkkovene valmistui vuonna 1972 ja sen tekeminen kesti yli viisi vuotta. Viimeksi venettä on käytetty Joutsenon kirkon 75-vuotisjuhlilla vuonna 1996.

Sisällissodan vaiheet
Joutsenossa täydentyvät

Joutsenon Kotiseutuyhdistys on julkaissut sisällissotaa Joutsenossa käsittelevän teoksen Sotaa Joutsenossa 1918.
Kirja on täydennetty ja täsmennetty uusintapainos vuonna 1992 julkaistusta, kotiseutuneuvos Pertti Vuoren kirjoittamasta Kansalaissota Joutsenossa -teoksesta, joka on ollut pitkään loppuunmyyty. Uusi teos julkaistiin yhdistyksen kirjasarjassa Tulentallojain tarinoita numerolla 21.

Sotaa Joutsenossa 1918 -kirja sisältää uutta tietoa sisällissodan 1918 vaiheista Joutsenossa. Kirjan tekijöiden käytössä ovat olleet muun muassa kotiseutuyhdistyksen hallussa olevat 1960- ja 1970-luvuilla tehdyt perinnehaastattelut.
Ihmisläheisen näkökulman kirjaan tuo 12-vuotiaiden pikkupoikien Eino Penttilän ja Hugo Hulken tarinat. Pojat seurasivat toisistaan tietämättä vastakkaisilta puolilta tarkasti kevään tapahtumia ja kirjoittivat siitä aikuisina muistelmansa.
Edellisen painoksen jälkeisenä uutena lähteenä on muun muassa dosentti Marko Tikan opinnäytteet.
Sotaa Joutsenossa 1918 on 160-sivuinen julkaisu, jossa on kymmeniä, aiheeseen tutustumista helpottavia valokuvia.
Kirja on myynnissä K-Supermarket Piranassa (Keskuskatu 4), hinta 27 euroa.
Sähköisen kirjatilauksen voi tehdä kotiseutuyhdistyksen nettisivujen yhteydenottolomakkeella. Postitse toimitettavien kirjojen hintaan lisätään pakkaus- ja postituskuluja 11 euroa.

Joutseno-päivien pääjuhla kiinnosti yleisöä

Kauniissa, aurinkoisessa elokuun säässä vietetty Joutseno-päivien pääjuhla sai väen liikkeelle. Juhlan ohjelmaa seurasi arviolta noin 400 henkilöä.
Salotuvan läävän kengitystä rahallisesti avustanut Inkeri Lehmusjärvi huomioitiin kotiseutuyhdistyksen standaarilla. Salotuvan ympäristö on EU:ssa työskentelevälle Lehmusjärvelle lapsuudesta tuttu.
Standaari ojennettiin myös tehtävänsä jättäneelle rieskaemännälle Terttu Ahoselle.
Lions Club Joutseno puolestaan muisti Kalevi Ikosta, joka innosti joutsenolaisia hakemaan pitäjä-nimitystä.
Pääjuhlan musiikkiannista vastasi vuoden joutsenolaisen Veeti Tikkasen lisäksi Joutsenon Naislaulajat. Nuorisoseura Harmonikan kansantanssiryhmät toivat juhlaan tanssiliikunnan iloa.

Vuoden joutsenolainen on Veeti Tikkanen

Paikallislehti Joutsenon lukijat valitsivat yleisöäänestyksellä vuoden joutsenolaiseksi 15-vuotiaan, Sibelius-lukiossa opinnot aloittaneen Veeti Tikkasen Korvenkylästä.
Valinnasta iloisesti yllättynyt Veeti Tikkanen esitti juhlassa serkkunsa Jenni Kopin kanssa tekemänsä ilmastonmuutosaiheisen laulun Vain päivä aikaa.
Vuoden joutsenolainen -äänestys on järjestetty ja valinta julkistettu Joutseno-päivien pääjuhlassa vuodesta 2006 lähtien. Veeti on järjestyksessä 14. vuoden joutsenolainen.

Tuula Partasesta uusi rieskaemäntä

Joutsenon rieskaemännän titteliä kantaa seuraavat kaksi vuotta Tuula Partanen. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen koordinaattorin virasta eläkkeelle jäänyt Partanen on monen toimen nainen. Hän toimii muun muassa Eläkeliiton Joutsenon yhdistyksen puheenjohtajana.
Pitkän uran kunnallispolitiikassa tehnyt Tuula Partanen on innokas rieskan ja joutsenolaisuuden puolestapuhuja. Rieskaa hän kertoo paistavansa säännöllisesti ja siirtävänsä taitoa myös seuraaville sukupolville.
Moottoripyöräilyäkin harrastava rieskaemäntä saapui torille moottoripyörän sivuvaunun kyydissä.

Uusi rieskaemäntä saapuu yleisön eteen. Tässä vaiheessa tarkkasilmäisimmät jo huomasivat, että Tuulahan se sieltä tulee.

Joutseno on nyt virallisesti pitäjä

Lappeenrannan kaupunginhallitukselle myöntämä pitäjä-nimitys otettiin virallisesti käyttöön Joutseno-päivien pääjuhlan aamuna. Väkeä kirkon pihalle oli kertynyt reilut 70, kun rieskaemäntä Terttu Ahonen ja tulentalloja Matti Ahvonen paljastivat Vesikkolasta haetun kiven ja sen kylkeen kiinnitetyn Joutsenon vaakunalaatan.
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Kakkola totesi päätöksen olleen kaupunginhallitukselle yksi helpommista. Ei mennyt kahta viikkoakaan siitä, kun Joutsenon Kotiseutuyhdistys, Lions Club Joutseno, Joutsenon Rotaryklubi ja Joutsenolaiset martat jättivät hakemuksen, kun päätös oli jo nuijittu.
Joutseno on sitä, mitä me joutsenolaiset olemme, tiivisti Kakkola paljastustilaisuudessa. Kotiseutuneuvos Pertti Vuori puolestaan kertoi, mitä Joutseno ja joutsenolaiset olivat ennen.
"Pukeutuminen on vaatimatonta, mutta naisilla se on erityisen epämiellyttävää ja epämukavaa. Luulisi näkevänsä noita-akan, kun joutsenolainen nainen näyttäytyy soikeissa tuohi- tai nahkakengissä, jotka ovat niin suuret, että ½ kappaa (2½ litraa!) viljaa mahtuisi niihin ja joissa on korkeat, raudoitetut korot, jotka kopinallaan ilmoittavat vieraan tulosta ja ikuistavat lattiaan muiston hänen käynnistään", kertasi Vuori pastori Gustaf Brunoun vuonna 1816 Suomen Talousseuralle kirjoittamaa joutsenolaisia ylistävää kuvausta, jossa hän kuitenkin oli närkästynyt joistakin seikoista.

Rieskaemäntä Terttu Ahonen ja tulentalloja Matti Ahvonen paljastivat pitäjäkiven. Airueina Ulla Viskari-Lippojoki ja Riitta Järvinen.

Lavatanssit sai väen liikkeelle

PMaksettujen pääsylippujen määrä ylitti 250, kun Joutseno-päivien lavatanssit pyörähdeltiin Jänhiälän lavalla Jussi Seppäsen & Dominoun tahdeissa.
Tunnelma oli hyvä ja Eläkeliiton Joutsenon yhdistyksen järjestelyt toimivat mainiosti. Yhteistyökumppaneiden tärkeyttä päivien onnistumiselle ei voi tarpeeksi korostaa.
Perjantaina kumppaneista oli vuorossa uusi tulokas, Karjala Kuula, kun Martikanpellon alakentällä pelattiin mölkkyä, petankkia ja frisbeegolfia.

Joutseno-päivät käyntiin

Aholan Nuorisoseuran talon pihapiirissä pidetyt Joutsenon pitäjän markkinat avasi vuoden 2019 Joutseno-päivät. Avajaisten yhteydessä käydyn Imatran Kotiseutuyhdistyksen, Joutsenon karjalaisten ja Joutsenon Kotiseutuyhdistyksen välisen mölkkyottelun voitto meni karjalaisille.
380-vuotiaan Joutsenon juhlinta jatkuu tänään pitäjän postimerkin julkaisulla sekä tansseilla Jänhiälän lavalla.

Joutsenon pitäjälle postimerkki

Lappeenrannan postimerkkikerho on painattanut 380-vuotiaalle Joutsenon pitäjälle oman postimerkin.
Merkki pohjautuu 1640-luvulta olevaan Joutsenon karttaan. Alkuperäinen kartta on Ruotsin valtionarkistossa.
Karttaan on merkitty kirkon paikka ja tummat pallukat kuvaavat Joutsenon kyliä.Postimerkistä on otettu 400 kappaleen painos. Ennakkoon niistä on tilattu noin puolet. Postimerkin julkaistaan torstaina 8. elokuuta Joutsenon kirjaston musiikkisalissa klo 10–13 järjestettävässä tilaisuudessa. Merkin hinta on kolme euroa.
Esillä on myös Tapio Inkeröisen keräämää Joutseno-aineistoa; postikortteja, valokuvia ja tulitikkuaskien etikettejä.

Huntukivelläkin juhlavuosi

Huntu/kirkkokivi

"Tällä kivellä vaihtoivat kirkkoon matkaavat naiset arkihunnun kirkkohuntuun ja laittoivat kengät jalkaansa.
Pyhien matkojen muistoksi
30.7.1989 LC-Joutseno"

Ruhanaisentien varrella sijaitseva huntukivi paljastettiin 30 vuotta sitten heinäkuussa 1989.
Vanhoja perinteitä vaalien kokoonnuttiin tänäkin vuonna 11.8. huntukivelle ja vaellettiin Joutseno-päivien perinnejumalanpalvelukseen Joutsenon kirkkoon. Ennen jumalanpalveluksen alkua vaihdettiin rieskoja kirkonmäellä.

Myrsky-patsas 40 vuotta

Heinäkuussa tuli kuluneeksi 40 vuotta Joutsenon maamerkin, Myrsky-patsaan paljastamisesta. Merkkivuoden kunniaksi patsas kukittiin Joutseno-päivien pääjuhlassa 10.8. kello 10.
Paikallislehti Joutsenon 50-vuotisjuhlanumerossa julkaistiin artikkeli patsashankkeesta.

Pitäjäkivi siirtyi Vesikkolasta kirkolle

Lauantaina paljastettava Joutsenon pitäjäkivi siirrettiin viime viikolla Vesikkolasta uuteen paikkaansa. Tällä viikolla siihen kiinnitetään laatta. Kivi paljastetaan lauantaina 10.8. klo 9.30 ennen Joutseno-päivien pääjuhlan alkua.
Paikallislehti Joutseno kävi paikalla, kun kolmen tonnin kivi nostettiin siirtokuljetuksen kyytiin.

Virkin salotuvalla kirjattiin heinäkuun neljänä viikonloppuna yhteensä 60 kävijää. Salotuvan esittelyt ovat tältä kesältä päätöksessä.
Tupaa pidetään yleisölle avoinna myös tulevana kesänä. Suunnitelmissa on lisäksi tapahtumatarjontaa, joka tarkentuu myöhemmin.
Paikalla kävi myös nettijulkaisu Digi-Saimaan edustaja.

Joutsenon pitäjä 380 vuotta

Vuoden 2019 Joutseno-päiviä vietetään teemalla Joutseno 380 vuotta. Päivien tapahtumiin liittyy muun muassa Joutsenon pitäjäkiven paljastus kirkon pihalla. Kaksikymmentä vuotta sitten Joutsenon täyttäessä 360 vuotta kotiseutuneuvos Pertti Vuori kirjoitti Joutsenon syntyhistoriaan liittyvän tekstin, joka löytyy Kotiseutukokoelma Careliacasta.

Salotuvan läävän kengitys valmistumassa

Salotuvan läävän kengitys, alimpien hirsivarvien vaihtaminen uusiin, on valmistumassa. Kotiseutuyhdistys sai kengitykseen Museoviraston avustuksen.
Kengitettyyn läävään sekä salotupaan ympäristöineen pääsee tutustumaan heinäkuussa, jolloin tupa on lauantaisin ja sunnuntaisin avoinna yleisölle kello 12-16.

Kengityksessä läävän alimmat hirret vaihdettiin uusiin. Kuva Pekka Suonsivu.

Kesäretki Kotkaniemeen

Kotiseutuyhdistys teki yhdessä joutsenolaisten veteraanien kanssa kesäretken Luumäelle, presidentti P. E. Svinhufvudin kotitilalle Kotkaniemeen. Mukana oli 16 retkeläistä. Kuvat Satu Putkisalo.

Ilkka Pöyhiästä vuoden seniori

Joutsenon yhteiskoulun ja lukion senioriyhdistys on valinnut vuoden senioriksi Joutsenon Kotiseutuyhdistyksen johtokunnan jäsenen, vuosien 2016–2018 tulentallojan Ilkka Pöyhiän.
Nimitys julkistettiin vappuaattona Sana Mobilitas -patsaan, tuttavallisemmin Elsan, lakitustilaisuudessa.
Paikallislehti Joutsenon uutisen tilaisuudesta löydät tästä.

Kotiseutuneuvos Pertti Vuori totottaa